keskiviikko 27. marraskuuta 2013

Öljynvaihto



Vaihdoin äsken mautooni öljyt ja öljyn vaihtoon kuuluu aina myös öljynsuodattimen vaihto. Tässä hieman tietoa siitä miten hommahoituu!




Ensinksi auto nostetaan ilmaan nosturilla ja irroitetaan öljypohjasta öljyproppu. Kun öljyproppu on irroitetu vanha öljy valuu ulos moottorista ja öljypohjasta reiän kautta. Kannattaa muistaa irroittaa kuitenkin ensin moottorin päältä öljyntäyttö korkki niin vanha öljy valuu ulos nopeammin.

Tässä on öljyproppu ja sen tiiviste. Tiiviste kuuluu vaihtaa joka kerta kun öljytkin vaihtaa. Kun propun laittaa paikalleen, kuuluu tarkistaa autodatasta momentti kuinka kireälle proppu kuuluu kiristää, mutta mautossa kun sellaiseen ei autodatasta apua saa niin äkkiäkös kolmosen pojat keksivät vääntää sen kokemuksen syvällä rinta-äänellä ja käsituntumalta sopivalle kireydelle.




Tällä työkalulla irroitetaan vanha öljynsuodatin. Metallipanta laitetaan öljynsuodattimen ympärille ja punaisesta nupista panta kiristetään tiukaksi ja sitten suodatin vain käännetään irti.
Tässä on vanha öljynsuodatin irroitettuna, sen tehtävä on suodattaa öljystä kaikki ylimääräinen pois.
Tässä on uusi öljynsuodatin. Öljynsuodattimen tiiviste voidellaan ensiksi öljyllä ja sitten suodatin laitetaan paikalleen. Suodatin kiristetään käsivoimalla niin pitkälle kuin kevyesti menee, eli ei hampaat irvessä vain käännetään kunnes ei enää käänny vapaaehtoisesti.
 Tämän jälkeen öljyproppu laitetaan kiinni ja kaadetaan uutta öljyä sisään. Jos öljymääräksi on ilmoitettu autodatassa tai auton huoltokirjassa esim. 2litraa, kaadetaan sinne ensiks vähän alle 2l ja pistetään käytiin. Annetaan moottorin käydä hetken aikaa ja sitten sammutetaan ja katsotaan öljytikusta tarvitseeko öljyä lisätä, ja tarvittaessa lisätään tarvittava määrä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti