Tässä olimme irroittaneet jo venttiilikoneiston kannen. Kaksi vierekkäin olevaan tankoa ovat nokka-akselit. Tässä moottorissa niitä on kaksi, koska moottori on 16 venttiilinen. |
Tässä on öljynsuodattimen jalka. Se on öljypohjassa ja tehtävänä on imeä öljyä koneeseen. Tästä öljy siis menee öljypumpulle joka pumppaa öljyä kiertoon. |
Tuossa on venttiilikoneistonkansi, eli se mikä näkyy moottoritilassa. |
Tuossa on jakopäänketjun eräs hammasratas. Tuon yläpuolella on nokka-akselien kolot. |
Tuossa on moottori ylösalaisin käännettynä sekä ilman öljypohjaa jossa siis on öljyt auton toiminnassa olessaan. Kuvassa oleva räikkä on kampiakselin päällä. |
Tuossa sama kuin yläpuolella oleva kuva mutta kauempaa... |
Tässä on venttiilikoneiston sisältöä irroittettuna. Eli venttiilit ovat nuo pitkät tangot ja niiden päällä on sitten venttiilin jouset ja niiden päällä on venttiilin paininkuppi. |
Tässä venttiilikoneistoa puretaan prässin avulla ja venttiilin jousta painetaan alaspäin jolloin lukkokiilat voidaan irroittaa. |
Tuossa on kampiakseli irroittettuna. |
Tuossa on venttiilin jousi ja paininkuppi ylä- ja alapuolelta kuvattuna |
Venttiilikoneisto kasassa |
Sylinterilohko yksinään |
Ylläolevassa animaatiossa esitetään moottorin toimintaa. Eli moottorin päällä näkyy kaksin soikiota, ne ovat nokka-akselit, ne painavat oikeilla hetkillä venttiileitä auki jolloin moottoriin menee ilma-bensiiniseosta joka sytytetään bensiinimoottorissa sytytystulpan avulla joka antaa kipinän kohdassa 2.
Tällöin moottorissa palava bensiini aiheuttaa paineen joka työntää männän alaspäin. Kun mäntä painuu alaspäin se painaa kiertokankea alaspäin joka pyörittää sitten kampiakselia.
Jo palaneesta ilma-bensiiniseoksesta jää vain pakokaasua jäljelle joka päästetään toisen venttiilin kautta pois pakosarjaan ja sieltä pakoputkistoon ja lopulta ulos raittiiseen ulkoilmaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti