maanantai 25. marraskuuta 2013

Moottori

Purimme tänään harjoitusmoottorin ja tutkimme Jennyn kanssa moottorinosia.



Tässä olimme irroittaneet jo venttiilikoneiston kannen. Kaksi vierekkäin olevaan tankoa ovat nokka-akselit. Tässä moottorissa niitä on kaksi, koska moottori on 16 venttiilinen.

Tässä on öljynsuodattimen jalka. Se on öljypohjassa ja tehtävänä on imeä öljyä koneeseen. Tästä öljy siis menee öljypumpulle joka pumppaa öljyä kiertoon.

Tuossa on venttiilikoneistonkansi, eli se mikä näkyy moottoritilassa.

Tuossa on venttiilikoneisto päältäpäin kuvattuna. Nokka-akseleleita pyörittää jakopäänhihna tai -ketju. Tässä tapauksessa se on ketju. Kun nokka-akselit pyörivät, palaset akselissa työntävät venttiiliä auki sylinterinpuolella.


Tuossa on jakopäänketjun eräs hammasratas. Tuon yläpuolella on nokka-akselien kolot.


Tuossa on venttilikoneisto irroitettuna ja venttiliprässissä, kun irroitimme koneistosta venttiilit ja kaikki muukin tilpepetihööri. Eli prässillä painetaan venttiilin yläpuolta alaspäin ja tällöin voidaan irroittaa venttiilin lukkokiila mikä pitää venttiilin paininkuppia ja -jousta paikallaan.

Tuossa on moottori ylösalaisin käännettynä sekä ilman öljypohjaa jossa siis on öljyt auton toiminnassa olessaan. Kuvassa oleva räikkä on kampiakselin päällä.

Tuossa sama kuin yläpuolella oleva kuva mutta kauempaa...

Tässä on venttiilikoneiston sisältöä irroittettuna. Eli venttiilit ovat nuo pitkät tangot ja niiden päällä on sitten venttiilin jouset ja niiden päällä on venttiilin paininkuppi.

Tässä venttiilikoneistoa puretaan prässin avulla ja venttiilin jousta painetaan alaspäin jolloin lukkokiilat voidaan irroittaa.

Tuossa on venttiilikoneiston sisältö kokonaisuudessaan. Eli jokaista sylinteriä kohden oli tässä moottorissa (niinkuin nykyään melkein kaikissa moottoreissa) neljä venttiiliä, joista kahden välistä menee ilma-polttoaine seosta ja muiden kahden välistä lähtee sitten pakokaasut pois.

Tuossa on kampiakseli irroittettuna.

Tuossa on venttiilin jousi ja paininkuppi ylä- ja alapuolelta kuvattuna

Venttiilikoneisto kasassa

Sylinterilohko yksinään

Tässä on mäntä. Männänrenkaat ovat nuo renkaat tuossa männän ympärillä. Männän alapuolelta lähtee kiertokanki joka pyörittää kampiakselia. Kiertokanki on kiinni männäntapissa mikä on männässä olevan reiän sisällä.




Ylläolevassa animaatiossa esitetään moottorin toimintaa. Eli moottorin päällä näkyy kaksin soikiota, ne ovat nokka-akselit, ne painavat oikeilla hetkillä venttiileitä auki jolloin moottoriin menee ilma-bensiiniseosta joka sytytetään bensiinimoottorissa sytytystulpan avulla joka antaa kipinän kohdassa 2.
    Tällöin moottorissa palava bensiini aiheuttaa paineen joka työntää männän alaspäin. Kun mäntä painuu alaspäin se painaa kiertokankea alaspäin joka pyörittää sitten kampiakselia.
    Jo palaneesta ilma-bensiiniseoksesta jää vain pakokaasua jäljelle joka päästetään toisen venttiilin kautta pois pakosarjaan ja sieltä pakoputkistoon ja lopulta ulos raittiiseen ulkoilmaan.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti