tiistai 26. marraskuuta 2013

KONI ja iskarit

Elikkä KONI kävi esittelemässä itseään ja iskunvaimentimia sekä niiden toimintaa. Parin tunnin oppisession aikana opin paljon iskunvaimentimista sekä niiden säätämisestä, iskunvaimentimien vaikutuksesta, kun ne ova kunnossa tai epäkunnossa.



 ISKUNVAIMENNIN


       Iskunvaimentajien tehtävä on vaimentaa jousien ylimääräinen liike. Ilman iskunvaimentajaa auton jousi pidentyy ja vapauttaa epätasaisuuteen ajettaessa saamansa energian hallitsemattomasti. Jousi jatkaa pomppimista sen jousivakion mukaan, kunnes kaikki energia on käytetty. Ilman iskunvaimennusta auton ajaminen ja hallinta olisi erittäin vaikeaa.
       
     Iskunvaimentimien on oltava sopivan jäykät ja pitkät toimiakseen tehokkaasti. Iskunvaimentimia on olemassa ainakin kahta erilaista tyyppiä: nesteiskunvaimentimet ja kaasuiskunvaimentimet. Kaasuiskunvaimentimissa on nesteen lisäksi paineistettua kaasua. 

      Iskunvaimentimet hidastavat ja pienentävät auton tärinää muuttaen jousituksen liikkeen kineettisen energian lämpöenergiaksi, joka voidaan häivyttää hydraulisen nesteen kautta.
Iskunvaimennin on periaatteessa öljypumppu, joka on liitetty yläpäästään auton koriin ja alapäästään olkakappaleeseen, lähelle pyörää. 
    Kaksoisputki-mallissa, joka on yleisin iskuvaimenninmalli, yläputken sisällä on yläpäähän kiinnitetty männänvarsi, joka taas on kiinnitetty öljyllä täytetyn alaputken sisällä olevaan mäntään. Alaputken sisäputki tunnetaan paineputkena. Alaputken ulkoputki tunnetaan varastoputkena, jonne sisään työntyvän männänvarren syrjäyttämä hydraulinen neste varastoituu.
       
    Kun autolla ajetaan epätasaisuuteen, auton jousi lyhenee ja pitenee, iskunvaimentimen yläpäähän kiinnitetty männänvarsi liikuttaa mäntää. Männässä olevat pienet aukot antavat öljyn vuotaa männän läpi kun mäntä liikkuu edestakaisin paineputkessa. Koska aukot ovat erittäin pieniä, suhteellisen vähän öljyä pääsee läpi. Tämä hidastaa männän liikettä, joka taas hidastaa jousen liikettä.





 Hyvä iskunvaimennin on siis turvallisuustekijä joka hyvin toimiessaan ja kunnossa ollessaan pitää rengasta mahdollisimman paljon ja nopeasti tiessä kiinni tien epätasaisuuden jälkeen. Huono iskunvaimennin voi aiheuttaa töyssyn jälkeen pompottamista ja rengas menettää pitoaan.



KAHDENLAISIA ISKAREITA


Tämä on yksiputkinen malli jossa on käytetty kaasua osana vaimennusta. Sininen osa on kaasua ja oranssi osuus öljyä. Kaasu voi puristua kasaan mutta öljy ei. Eli kun iskarin mäntä painuu alaspäin, puristuu kaasu kasaan ja ahtaassa tilassa kaasua rupee ahdistamaan joten se haluaa enemmän tilaa ympärilleen ja painaa taas öljyä ylöspäin mäntineen päivineen.
 
Tässä on yleisempi kaksiputkinen malli. Ideana on että kun iskari puristuu kokoon pakenee öljy toiseen tilaan ja painuu sieltä myös takaisin ykköskammioon.



 ISKAREIDEN SÄÄTÖ

Useissa Konin iskareissa on säätömahdollisuus ajon hienosäätämiseksi. Iskunvaimennusta voi säätää esin kun menee ajamaan radalle ja rata-ajon jälkeen säätämään takaisin kadulle sopivammaksi. Urheilumalleihin tarkoitetuissa iskareissa säätömahdollisuus on mahdollisesti iskarin päässä jotta säätö olisi helppoa vaikka radalla. 
   Myös normaali käyttöön sopivat iskarit saattavat olla säädettäviä niinkuin Konilla on. Eli iskareita voidaan säätää jos ne ovat ajan saatossa päässeet kulumaan niin virtausta voidaan säätää siten että iskarista tulee kuin uuden kaltainen käyttäytymiseltään.

MADALLUS
Autoja madalletaan hyvän ja urheilullisen ajettavuuden saavuttamiseksi. Autoon saadaan tällöin matalempi painopiste ja näin myös paremmat kaarreajo ominaisuudet. Madallusta tehdään myös "hienomman" ulkonäön saavuttamiseksi. Madallus voidaan tehdä amistyyliin vain katkaisemalla jousta ja joustintukea, mutta paras ja oikeasti turvallinen tapa on ostaa madallussarja.





Tuolta  kannattaa käydä katsomassa Konin tuotteita ja tutustumassa mallikohtaisesti erilaisiin ratkasuihin iskunvaimentimien maailmassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti