Ratin liike siirtyy ohjausakseliin ja siitä murrosniveleen josta se siirty ohjausvaihteeseen. Ohjausvaihde käsite kattaa hammaspyörän ja hammastangon. Ohjausliike siirtyy edelleen hammastangosta raidetankojen ja nivelien välityksellä pyöriä kääntäviin olkavarsiin.
|
Ohajuspylväs |
|
Ohjauspylväs |
|
Ristinivel liitäntä |
|
Ohjaustehostin |
|
Ohjauspylvään asennon säätövipu |
|
Raidetanko |
|
Kokoonpainuva ohjausakseli |
|
Hammastanko |
|
Ohjausvaihde |
|
Ohjausakseli |
Ackermannin periaatteen ihannevierintä ohjauksessa tarkoittaa
sitä, että kun pyörät kääntyvät mutkassa, sisempi pyörä kääntyy enemmän,
kuin ulompi. Tällöin kitka on pienempi, kuin mitä se olisi molempien
pyörien kääntyessä yhtä paljon.
Pyörät eivät ole koskaan täysin suorassa vaan ne joko harittavat tai auraavat. Haritus tarkoittaa että pyörät on suunnattu ulospäin ja renkaan ulkopinta kuluu enemmän kuin sisäpinta. Auraus taas tarkoittaa päinvastasta, eli pyörät on suunnattu sisäänpäin ja ne kuluvat sisäpinnasta enemmän.
Camber-kulma tarkoittaa auton pyöräntuennassa renkaan pystysuoran akselin ja auton pystysuoran akselin välinen kulma.
Caster-kulma tarkoittaa autossa olevan kääntyvän renkaan
pystysuoran akselin ja kuvitteellisen kääntymislinjan välinen kulma,
sivulta päin katsottuna.
afdhgadfhadfh
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti