tiistai 24. syyskuuta 2013

Dynamo

Teimme tänään katsastustarkastuksen piakkoin katsastettavalle autolle. Siihen kuului jarrudynamotesti josta nyt kerron.

Jarrudynamolla testataan toimivatko jarrut oikein ja tarpeeksi tehokkaasti. Ensiksi auton eturenkaat ajetaan dynamon rullien väliin ja dynamo alkaa pyörimään ja tietokone antaa ohjeet mitä kuljettajan täytyy tehdä. Ensiksi auto rullaa vapaalla ja sitten painetaan jarrua tasaisesti tietokoneen ohjeen mukaisesti ja sitten jarru polkaistaan pohjaan.

Tämän jälkeen ajetaan eturenkaat pois dynamosta ja takarenkaat tilalle. Testi tehdään uudestaan takarenkaille. Lisäksi on erikseen seisontajarrutesti mikä tehdään sille akselille mille seisontajarru vaikuttaa. Seisontajarru eli käsijarru testissä vedetään käsijarru hitaasti niin pitkälle kun saadaan ja katsotaan tulokset.

Koulumme laitteilla tietokoneesta tulostetaan lappu missä lukee tulokset.

Jarruilta vaaditaan hyvää tehoa ja tasavertaisuutta. Tasavertaisuudella tarkoitan että jarrutehot eivät ole erisuuruiset eripuolilla koska jos näin on auto puoltaa jarrutettaessa.



Tässä on jarrudynamon lasketut tulokset. Jarrut ovat kunnossa.

Tässä on tietokoneelta tulostettu versio mistä laskimme ylemmän kuvan arvot

Tässä on jarrydynamo joka on kuvassa etummainen rulla systeemi. Taaempana oleva koloset ovat jousitus ja iskari testeri.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti