torstai 26. syyskuuta 2013

AUNE - Moottoriajoneuvojen korjausehdot

Moottoriajoneuvojen korjausehdot käsittävät neljätoista asiaa:

  1. Korjaamon velvollisuudet
  2. Työtilaus
  3. Vastuu autoverosta
  4. Hintatiedot
  5. Lisätyöt
  6. Maksuehdot
  7. Vakuutusyhtiön laskuun tehtävät korjaukset
  8. Työn valmistuminen
  9. Työn kohteen vastaanottaminen ja luovuttaminen
  10. Takuu
  11. Maalaustakuun ehdot
  12. Virheilmoitus ja virheen korjaaminen
  13. Asiakkaan oikeus vahingonkorvaukseen korjaamon virheen tai viivästyksen johdosta
  14. Erimielisyyksien ratkaiseminen 

1. Korjaamon valvollisuudet
Korjaamon tulee suorittaa tilattu työ ammattitaitoisesti sekä huolella. Jos korjaamolla ei ole pätevyyttä joihinkin töihin, niitä ei oteta vastaan. Korjaamo hankkii varaosat ellei asiakas toisin halua. Mutta korjaamo voi kieltäytyä käyttämästä asiakkaaan tuomia varaosia jos ne todetaan viallisiksi tai käyttökelvottomiksi.

2. Työtilaus
Työtilauksista tehdään kirjalliset sopimukset mistä käy ilmi korjattavat viat, sekä tarvittavat lisätiedot. Asiakas voi perua työtilauksen ennen työn aloittamista tai valmistumista. Kuitenkin asiakasta voidaan laskuttaa jo ennen peruutusta tehdystä työstä, varaosista ja tarvikkeista.

3.Vastuu autoverosta
Korjaamo ei ota vastaan ajoneuvon uudelleen verottamiseen johtavaa korjaustyötä, ellei työntilaajana ole ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja.

4.Hintatiedot
Korjaamon hinnoitteluperusteet ovat nähtävillä asiakastloissa. Työtilaukseen merkitään autokohtainen hintaarvio ja jos tulee ilmi vikoja niistä pitää ilmoittaa asiakkaalle ja kertoa uusi hinta-arvio. Korjaamo laskuttaa asiakasta tilatuista ja tehdyistä töistä, varaosista ja tarvikkeista.

5.Lisätyöt
Korjaamon täytyy saada asiakkaalta lupa lisätöihin. Asiakkaalle täytyy samalla ilmoitaa aiheuttaako vika vaaraa terveydelle tai omaisuudelle. 

6.Maksuehdot
Lasku maksetaan käteisellä luovutuksen yhteydessä ellei toisin sovita. Jos asiakas ei maksa sovitulla maksutavalla, korjaamo voi olla luovuttamatta kulkuneuvoa. Asiakkaalla on oikeus olla maksamatta virheellisesti tehtyä korjaustyötä kunnes virhe on korjattu.

7.Vakuutusyhtiön laskuun tehtävät korjaukset
Korjaamo tekee työtilauksen asiakkaan kanssa mutta laskuttaa vakuutusyhtiötä. Asiakas on kuitenkin velvollinen maksaamaan osat mitä vakuutusyhtiö ei korvaa.

8.Työn valmistuminen
Työ tehdään valmiiksi sovitussa ajassa. Heti kun korjaamolle selviää että autoa ei saada määräajassa valmiiksi siitä kuuluu ilmottaa asiakkaalle.

9.Työnkohteen vastaanottaminen ja luovuttaminen
Työn kohde vastaanotetaan ja luovutetaan korjaamon aukioloaikoina, ellei toisin sovita. Asiakkaan kuuluu noutaa auto neljän vuorokauden sisällä korjaamon ilmoittamasta valmistumis ajankohdasta. Ellei asiakasa nouda autoaan, se voidaan siirtää korjaamoalueen ulkopuolelle, tai korjaamon alueen sisäpuolelle jätettäessä siitä voidaan periä säilytysmaksua.

10.Takuu
Korjaamo antaa työstään takuun mikä kestää 6kk tai 15 000km työn valmistumisesta. Takuu ei kuitenkaan ole voimassa jos korjaamo pystyy toteennäyttään että vika ei johdu korjaamon virheestä vaan asiakkaan vääränlaisesta ajoneuvon käytöstä, tapaturmasta, yms...

11.Maalaustakuun ehdot
Maalaustyöntakuu on voimassa 12kk työn valmistumisesta ellei toisin mainita. Takuu ei kuitenkaan kata kiveniskuista, ilman vaikutuksista, yms. johtuvia vaurioita.

12.Virheilmoitus ja virheen korjaaminen
Korjaamolla on oikeus omalla kustannuksellaan oikaista virhe, jos se asiakkaan ilmoittaessa tarjoutuu viipymättä tekemään sen.

13.Asiakkaan oikeus vahingonkorvaukseen korjaamon virheen tai viivästyksen johdosta
Jos korjaustyö on tehty virheellisesti tai aikataulusta jäljessä, korjaamo on velvollinen korvaamaan kuluttaja-asiakkaalle korvauksia. Korjaamo ei ole vastuussa viivästystilanteessa korjaamosta riippumattomista syistä esim. veden ja energian katkeamisesta tai varaosien vaikean saatavuuden takia.

14.Erimielisyyksien ratkaiseminen
Jos erimielisyyksiä ei voida ratkaista osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja-asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Jos erimielisyydet ratkaistaan tuomioistuimessa, kanne voidaan nostaa myös kuluttajan kotipaikkakunnan yleisessä alioikeudessa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti