maanantai 9. syyskuuta 2013

Jarrut

Tässä video mersun jarruista.
Tässä video Corollan jarruista
Tässä video Punton jarruista

Jarrujen osat:
-Jarrunestesäiliö: sisältää jarrunestettä joka pumpataan jarruihin
-Jarruputki: on metallinen kapea putki jossa menee jarrunestettä renkaille kunnes se vaihtuu jarruletkuksi
-Jarrusatula: levyjarruissa oleva jarruosa joka on jarrulevyn ympärillä ja kun jarrua painetaan jarrusatulassa kiinni olevat jarrupalat puristuvat jarrulevyihin kiinni ja vauhti hidastuu.
-Jarrusylinteri: on jarrujen osa joka tekee jarrupalojen liikutus työn.
-Jarrupääsylinteri: on moottoritilassa oleva jarrujen osa johon polkimen voima menee ja pääsylinteri puristaa nestettä jarruputkiin liikkeelle.
-Jarrupalat: jarrupalat ovat osat jotka hidastavat vauhtia ottamalla jarrulevyyn kiinni. Kun jarrupalat osuvat jarrulevyihin, jarrupalojen kitkapinnat kuluvat ja vauhti hidastuu.
-ABS-hydrauliyksikkö: on abs jarrujen sydän! ABS-yksikkö saa tiedon siitä kunvjarrut ovat menneet lukkoon ja silloin yksikkö vähentää jarruputkissa olevaa jarrunesteen painetta eli vähentää jarrutehoa ja renkaat alkavat taas pyörimään. Tämän jälkeen ABS-yksikkö antaa taas lisää painetta ja jarrutehoa ja tehokas jarrutus jatkuu. Kunnes jarrut menevät uudestaan lukkoon ja sama toistuu.
-Jarrutehostin: tehostaa jarrutusvoimaa alipainepumpun avulla jonka alipaine otetaan imusarjasta tai diesel moottoreissa erilliseltä alipaine pumpulta. Jarruja voidaan myös tehostaa mekaanisesti muuntamalla jarrupolkimen vivustoa esim pidentämällä jarrupolkimen vartta. Yksi tapa tehostaa jarruja on nestepainetehostin joka toimii hydraulipumpulla.
-Jarrutehostimen alipaineletku: menee moottorin imusarjasta jarrutehostimelle.
-Pyörännopeustunnistin: ABS-jarrujen osa joka tuottaa jatkuvasti jänniteimpulsseja ohjainlaitteelle joka laskee pyörimisnopeuden ja jos pyörä pysähtyy ABS-järjestelmä alkaa toimimaan.
-Jarrulevy: levyjarrujen osa johon jarrusatulassa olevien jarrupalojen kitkapinnat tarttuvat.
-Jarrukengät: rumpujarruissa jarrupaloja vastaava osa jotka puristetaan jarrurumpua vasten männän toimesta.
-Jarrurumpu: metallinen "kulho" jota vasten jarrukengät painautuvat jarruttaessa. Vanhanaikainen jarrumalli. Nyktään käytetään pääasiassa levyjarruja.
-Seisontajarruvaijerit: menee käsijarrunkahvalta renkaille mekaanisesti puristamaan jarruja kiinni jarrurumpuun tai -levyyn.
-Seisontajarrun mekanismi: käsijarrukahvasta menee vaijeri jarruille jossa vaijeri vetää jarrupalat tai -kengät kiinni jarruihin
-Jarruneste:
Kiehumispistearvot
Kiehumispiste (kuiva) Kiehumispiste (märkä)
DOT 3 205°C (401°F) 140°C (284°F)
DOT 4 230°C (446°F) 155°C (311°F)
DOT 5 260°C (500°F) 180°C (356°F)
DOT 5.1 270°C (518°F) 191°C (375°F)
Jarrunestesäiliö

Jarrulevy ja -satula

Jarruletku ja -satula

Jarruletku

ABS-hydrauliyksikkö

Jarruputki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti