keskiviikko 2. huhtikuuta 2014

Sähköä ja polttimoita



Perehdyimme maanantaina teorian muodossa sähköön ja polttimoihin.
 
Tutkimme sähkökaavioita ja mietimme sulakkeita.
Sulake valitaan virtapiirissä olevien sähkölaitteiden tehon mukaan.

Lasketaan virtapiirissä kulkeva virta: I= P jaettuna U:lla
(I=virta, P=teho, U=jännite)

Seuraavaksi saatu virta kerrotaan luvulla 1,4. (pelivaran vuoksi)

Lopuksi katsotaan taulukosta seuraava sulakekoko.




Polttimoista katselimme erilaisia polttimoita.
- Lasikantaisia(esim. Parkkivaloissa)
- ajovalopolttimoiden eroja(esim. H4 ja H7)
- ja onko esim. takavaloon tarvittava polttimo yksi- vai kaksilankainen (toisessa on jarru- ja takavalo samassa).










Tässä on vanhanaikanen perinteinen hehkulankapolttimo. Tälläistä ei nykyyän enään käytetä juuri missään. Mopoautossani valittevasti käytetään tälläistä... Kyseisen polttimon huonopuoli on todella surkea valoteho.

Tässä on nykyään yleisempi H4 halogeenipolttimo. Lasin sisällä on halogen-kaasua, jonka ansoista ei tarvita niin paljoa lasipinta-alaa.

Tässä on H3 polttimo joita käytetään esim. sumuvaloissa

Alempana H1 ja ylempänä uusien autojen yleisin halogen polttimo H7




Tämä on lasikantapolttimo joita käytetään parkkivalopolttimoina



Vasemmalla merkkivalopolttimo muovisella kannalla. Keskellä kaksilankainen polttimo ja oikealla värillinen vilkkupolttimo. Huomaa keskimmäisen ja oikean polttimon kannan nastojen erot, kaksilankaisessa on myös kaksi kosketuskohtaa!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti