Saimme viimeviikolla työn alle 240 000km ajetun saabin johon tarvitsi tehdä kyseisen kilometrimäärän huolto. Huoltoon kuului öljyjen, öljynsuodattimen, sytystulppien, ilman- ja raitisilmasuodattimien sekä moniurahihnan vaihto. Ja lisäksi tehtiin jarruhuolto ja nelipyöräsuuntaus.
 |
| Tästä tilanteesta lähdettiin, ja kiittäkäämme bloggeria kuvan pysty asennosta. |
 |
| Alkuun avattiin öljykorkki ja autonostettiin ilmaan jotta öljyt voitaisiin laskea ulos |
 |
| Tässä öljyt valuu ulos |
 |
| Etsimme Antonin kanssa öljynsuodatinta melko kauan kunnes Anton katsoi Youtubesta videon josta näki suodattimen sijainnin. Sijainti oli moottorin muovikuvun alla joten paikka ei ollut mikään itsestäänselvyys |
 |
| Suodatin oli suhteellisen helpossa paikassa heti kun sen löysi |
 |
| Ja sen sai myös irroitettua suhteelisen helposti |
 |
| Vanha öljynsuodatin oli tämän näköinen kapistus |
 |
| Eli irrallinen malli |
 |
| Voitelimme öljyn valuessa lukot |
 |
| Sytytystulppien vaihto ei ollutkaan niin helppoa kannen kiinni ruostuneiden ruuvien takia |
 |
| Tarkastimme jaahdytysnesteen pakkaskestävyyden, se oli OK |
 |
| Irroitimme sisälokasuojan moniurahihnan vaihdon mahdollistamiseksi |
 |
| Tuossa näkyy moniurahihnan eli käyttölaitehihnan alimmainen pyörä. |
 |
| Ilmansuodatin sijaitsi tuon kuvun alla |
 |
| Vanha ja uusi ilmasuodatin |
 |
| Uusi öljynsuodatin |
 |
| Kun öljyt oltiin vahdettu ja laitettu takaisin, auto käynnistettiin että öljynmäärä voitaisiin vielä tarkistaa kun öljy on lähtenyt kiertoon. |
 |
| Teimme myös jarruhuollon, eli voitelimme liikkuvat osat ja putsasimme osat teräsharjalla |
 |
| Vaidoimme myös raitisilamsuodattimen, vanha alkoi ollemaan jo hieman likainen |
 |
| Kun vihdoin ja viimein opettajamme sai kannen irti, pääsimme vaihtamaan sytytystulpat, rostoffia kului paljon. |
 |
| Vanha ja uusi tulppa |
 |
| Uusi käyttölaite- eli moniurahihna saatiin paikalleen |
 |
| Autolle tehtiin nelipyöräsuuntaus |
 |
| Renkaisiin kiinnitettiin peilit joita tietokoneen kamerat kuvasivat virhekulmien selvittämiseksi |
 |
| Peilin kiinnittämisessä täytyi olla tarkkana ettei naarmuta vanteita, niinkuin tässäkin tapauksessa, alumiinivanteita. |
 |
| Tässä on eräs ruuvi jota pitää kiertää oikean pyöränkulman saavuttamiseksi |
 |
| Rost offia niin saa mutterit pyörimään ;) |
 |
| Tässä on toisenpuolen etupyörän arvot saatu kohilleen ja vielä toinenpuoli jäljellä |
 |
| Arvot on saatu oikeiksi |
 |
| Ennen säätämistä ratti piti lukita paikalleen ja jarrupoljin pohjaan. Näitä toimia hoisivat sitävarten sunnitellut metallitangot. |
 |
| Tietokone neuvoi kokoajan mitä kuului tehdä, esim tässä piti lukita ratti |
 |
| Takarenkaiden kulmat näyttivät alunperin tältä. |
 |
| Rost offia kuluu reilusti autoa huollettaessa |
 |
| Tuossa oli säätö ruuvi josta säädettiin takapyörien camber-kulmaa |
 |
| Ja näin suuntaukset olivat suoritettu ja pyörät oikeissa asennoissa. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti