Saimme viimeviikolla työn alle 240 000km ajetun saabin johon tarvitsi tehdä kyseisen kilometrimäärän huolto. Huoltoon kuului öljyjen, öljynsuodattimen, sytystulppien, ilman- ja raitisilmasuodattimien sekä moniurahihnan vaihto. Ja lisäksi tehtiin jarruhuolto ja nelipyöräsuuntaus.
|
Tästä tilanteesta lähdettiin, ja kiittäkäämme bloggeria kuvan pysty asennosta. |
|
Alkuun avattiin öljykorkki ja autonostettiin ilmaan jotta öljyt voitaisiin laskea ulos |
|
Tässä öljyt valuu ulos |
|
Etsimme Antonin kanssa öljynsuodatinta melko kauan kunnes Anton katsoi Youtubesta videon josta näki suodattimen sijainnin. Sijainti oli moottorin muovikuvun alla joten paikka ei ollut mikään itsestäänselvyys |
|
Suodatin oli suhteellisen helpossa paikassa heti kun sen löysi |
|
Ja sen sai myös irroitettua suhteelisen helposti |
|
Vanha öljynsuodatin oli tämän näköinen kapistus |
|
Eli irrallinen malli |
|
Voitelimme öljyn valuessa lukot |
|
Sytytystulppien vaihto ei ollutkaan niin helppoa kannen kiinni ruostuneiden ruuvien takia |
|
Tarkastimme jaahdytysnesteen pakkaskestävyyden, se oli OK |
|
Irroitimme sisälokasuojan moniurahihnan vaihdon mahdollistamiseksi |
|
Tuossa näkyy moniurahihnan eli käyttölaitehihnan alimmainen pyörä. |
|
Ilmansuodatin sijaitsi tuon kuvun alla |
|
Vanha ja uusi ilmasuodatin |
|
Uusi öljynsuodatin |
|
Kun öljyt oltiin vahdettu ja laitettu takaisin, auto käynnistettiin että öljynmäärä voitaisiin vielä tarkistaa kun öljy on lähtenyt kiertoon. |
|
Teimme myös jarruhuollon, eli voitelimme liikkuvat osat ja putsasimme osat teräsharjalla |
|
Vaidoimme myös raitisilamsuodattimen, vanha alkoi ollemaan jo hieman likainen |
|
Kun vihdoin ja viimein opettajamme sai kannen irti, pääsimme vaihtamaan sytytystulpat, rostoffia kului paljon. |
|
Vanha ja uusi tulppa |
|
Uusi käyttölaite- eli moniurahihna saatiin paikalleen |
|
Autolle tehtiin nelipyöräsuuntaus |
|
Renkaisiin kiinnitettiin peilit joita tietokoneen kamerat kuvasivat virhekulmien selvittämiseksi |
|
Peilin kiinnittämisessä täytyi olla tarkkana ettei naarmuta vanteita, niinkuin tässäkin tapauksessa, alumiinivanteita. |
|
Tässä on eräs ruuvi jota pitää kiertää oikean pyöränkulman saavuttamiseksi |
|
Rost offia niin saa mutterit pyörimään ;) |
|
Tässä on toisenpuolen etupyörän arvot saatu kohilleen ja vielä toinenpuoli jäljellä |
|
Arvot on saatu oikeiksi |
|
Ennen säätämistä ratti piti lukita paikalleen ja jarrupoljin pohjaan. Näitä toimia hoisivat sitävarten sunnitellut metallitangot. |
|
Tietokone neuvoi kokoajan mitä kuului tehdä, esim tässä piti lukita ratti |
|
Takarenkaiden kulmat näyttivät alunperin tältä. |
|
Rost offia kuluu reilusti autoa huollettaessa |
|
Tuossa oli säätö ruuvi josta säädettiin takapyörien camber-kulmaa |
|
Ja näin suuntaukset olivat suoritettu ja pyörät oikeissa asennoissa. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti