Saimme viimeviikolla työn alle 240 000km ajetun saabin johon tarvitsi tehdä kyseisen kilometrimäärän huolto. Huoltoon kuului öljyjen, öljynsuodattimen, sytystulppien, ilman- ja raitisilmasuodattimien sekä moniurahihnan vaihto. Ja lisäksi tehtiin jarruhuolto ja nelipyöräsuuntaus.
 |
Tästä tilanteesta lähdettiin, ja kiittäkäämme bloggeria kuvan pysty asennosta. |
 |
Alkuun avattiin öljykorkki ja autonostettiin ilmaan jotta öljyt voitaisiin laskea ulos |
 |
Tässä öljyt valuu ulos |
 |
Etsimme Antonin kanssa öljynsuodatinta melko kauan kunnes Anton katsoi Youtubesta videon josta näki suodattimen sijainnin. Sijainti oli moottorin muovikuvun alla joten paikka ei ollut mikään itsestäänselvyys |
 |
Suodatin oli suhteellisen helpossa paikassa heti kun sen löysi |
 |
Ja sen sai myös irroitettua suhteelisen helposti |
 |
Vanha öljynsuodatin oli tämän näköinen kapistus |
 |
Eli irrallinen malli |
 |
Voitelimme öljyn valuessa lukot |
 |
Sytytystulppien vaihto ei ollutkaan niin helppoa kannen kiinni ruostuneiden ruuvien takia |
 |
Tarkastimme jaahdytysnesteen pakkaskestävyyden, se oli OK |
 |
Irroitimme sisälokasuojan moniurahihnan vaihdon mahdollistamiseksi |
 |
Tuossa näkyy moniurahihnan eli käyttölaitehihnan alimmainen pyörä. |
 |
Ilmansuodatin sijaitsi tuon kuvun alla |
 |
Vanha ja uusi ilmasuodatin |
 |
Uusi öljynsuodatin |
 |
Kun öljyt oltiin vahdettu ja laitettu takaisin, auto käynnistettiin että öljynmäärä voitaisiin vielä tarkistaa kun öljy on lähtenyt kiertoon. |
 |
Teimme myös jarruhuollon, eli voitelimme liikkuvat osat ja putsasimme osat teräsharjalla |
 |
Vaidoimme myös raitisilamsuodattimen, vanha alkoi ollemaan jo hieman likainen |
 |
Kun vihdoin ja viimein opettajamme sai kannen irti, pääsimme vaihtamaan sytytystulpat, rostoffia kului paljon. |
 |
Vanha ja uusi tulppa |
 |
Uusi käyttölaite- eli moniurahihna saatiin paikalleen |
 |
Autolle tehtiin nelipyöräsuuntaus |
 |
Renkaisiin kiinnitettiin peilit joita tietokoneen kamerat kuvasivat virhekulmien selvittämiseksi |
 |
Peilin kiinnittämisessä täytyi olla tarkkana ettei naarmuta vanteita, niinkuin tässäkin tapauksessa, alumiinivanteita. |
 |
Tässä on eräs ruuvi jota pitää kiertää oikean pyöränkulman saavuttamiseksi |
 |
Rost offia niin saa mutterit pyörimään ;) |
 |
Tässä on toisenpuolen etupyörän arvot saatu kohilleen ja vielä toinenpuoli jäljellä |
 |
Arvot on saatu oikeiksi |
 |
Ennen säätämistä ratti piti lukita paikalleen ja jarrupoljin pohjaan. Näitä toimia hoisivat sitävarten sunnitellut metallitangot. |
 |
Tietokone neuvoi kokoajan mitä kuului tehdä, esim tässä piti lukita ratti |
 |
Takarenkaiden kulmat näyttivät alunperin tältä. |
 |
Rost offia kuluu reilusti autoa huollettaessa |
 |
Tuossa oli säätö ruuvi josta säädettiin takapyörien camber-kulmaa |
 |
Ja näin suuntaukset olivat suoritettu ja pyörät oikeissa asennoissa. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti